Het is momenteel 08 Sep 2010 08:23

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Forumregels

Als je op zoek bent naar informatie of je wilt een vraag stellen, gebruik dan eerst de zoek functionaliteit boven in dit forum. Misschien heeft iemand je vraag al eens eerder gesteld

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Titel: Re: Scherpere regels reisverzekering Cuba
BerichtGeplaatst: 02 Apr 2010 16:56 
Moderator
Moderator
Gebruikers-avatar

Verblijfplaats Cuba: Havana/Puerto Padre
Reactie van Tunafish, mijn verzekeraar:
Ik heb contact met onze verzekeraars opgenomen en ze geven het volgende aan:

Special ISIS / de Goudse : Verzekering geeft wereldwijd dekking, dus ook bij een reis door Cuba. Polisblad kan indien gewenst in het Spaans of Engels uitgedraaid worden.

Globetrotter Reisverkering / Mondial Assistance: Asistur is onze lokale agent op Cuba. Wij werken dus met hen samen als er een calamiteit is met een verzekerde op Cuba. Zij zullen Mondial Assistance dus zeker kennen. Het is wel verstandig om mensen die een reisverzekering bij ons afsluiten een Engelse verklaring op te laten vragen waarin staat waarvoor ze verzekerd zijn.

Lang-op-Reis verzekering / Europeesche: Nog geen reactie ontvangen. Betreft echter een verzekering met werelddekking, dus ook een reis door Cuba is gedekt. Eventueel Engelse verklaring van verzekering is mogelijk.

Meer algemene informatie (incl. premieberekening) over de bovenstaande backpack reisverzekeringen is te vinden op:

http://www.tnfsh.nl/nl/producten/reisverzekeringen

http://www.tnfsh.nl/nl/faq/reisverzekeringen?fID=1020

gelijk maar de banner met link van Mondial Assistance gekopieerd en geplakt, zoals deze elders ook op dit forum staat. :P
Afbeelding

Profiel  

Re: Scherpere regels reisverzekering Cuba

Sponsor van Cuba Plaza:

Sponsor

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2010 14:12 
aspirante
aspirante

bij mijn reisverzekering was dit alles wel bekend.
Ik heb inmiddels een engelstalige verklaring gekregen

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2010 17:15 
Moderator
Moderator
Gebruikers-avatar

Antwoord van VGZ:
Geachte heer *******

Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u naar de VGZ Reisverzekering. Graag reageer ik hierop.

Wij hebben onze reisverzekering ondergebracht bij UNIVÉ. Of de Cubaanse overheid deze verzekering erkend is helaas niet bekend.
Ons advies is, om hierover contact op te nemen met het Cubaans consulaat, zij kunnen u ongetwijfeld vertellen welke verzekering de Cubaanse overheid erkend.

Meneer ******, hebt u nog vragen over dit onderwerp? Stuurt u gerust een e-mail terug, wij helpen u graag.

Tot slot wens ik u een prettige dag.

Met vriendelijke groet,
Zorgverzekeraar VGZ

Customer Contact Center

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2010 21:31 
Moderator
Moderator
Gebruikers-avatar

Als iemand dat verzekeringsbewijs bewijs niet kan laten zien, dan dient men ter plekke een vervangende ziektekostenverzekering af te sluiten en te kopen. De huidige ziektekostenverzekering mag ook niet van een Amerikaanse verzekeraar zijn. Deze regelgeving wordt op 1 mei 2010 van kracht.

Martinair en andere luchtvaartmaatschappijen zijn niet verantwoordelijk voor passagiers die hun zaak niet op orde hebben. passagiers zullen hierom niet geweigerd worden op vluchten naar Cuba.

Het is dus belangrijk om een bewijs (in het engels of spaans) van de ziektekostenverzekering mee te nemen. Indien deze niet getoond kan worden dan dient er dus alsnog ter plekke een verzekering te worden afgesloten.

Het lijkt er dus op vooral de in Amerika wonende cubanen de dupe zijn van deze maatregel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2010 07:17 
miembro de mérito
miembro de mérito

Vandaag in de Telegraaf:

CUBA licht toeristen op met verzekeringen.

Het communistische Cuba heeft een nieuwe manier gevonden om Nederlandse toeristen geld uit de zak te kloppen.
Vakantiegangers die vanaf 1 mei op het eiland arriveren en geen geldige of door de Cubanen erkende ziektekostenverzekering kunnen tonen moeten straks alsnog verplicht een verzekering afsluiten.
Jaarlijks gaan enkele duizenden Nederlanders naar Cuba.
Martinair dat net als ArkeFly meerdere keren per week naar het eiland vliegt, heeft deze week direct alarm geslagen bij de touroperators. De meeste Nederlanders gaan goed verzekerd op reis, maar ze moeten dat bij aankomst heel duidelijk kunnen aantonen. Anders heb je een probleem, aldus een woordvoerster.
Wie uit het vliegtuig stapt en niet de juiste papieren toont, wordt naar de speciale verzekeringshops op de luchthaven geleid.
Daar is de keuze simpel: ofwel voor vele tientallen euro's per persoon alsnog een verekering met beperkte dekking afsluiten, of direct weer het vliegtuig in.
De ANVR heeft bij het ministerie van Buitenlandse Zaken om opheldering gevraagd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2010 14:47 
Moderator
Moderator
Gebruikers-avatar

Erkende nederlandse en belgische verzekeraars:

Nederland:
* ANWB
* Elvia Assistance
* Eurocross
* Ohra
* SAS Alarm Service
* SOS International

België:
* Elvia Brussel
* Europ Assistance
* Eurocross
* Inter Assistance
* Mondial Assistance

Indien je een basiszorgverzekering in Nederland hebt is dat niet voldoende om Cuba binnen te komen. Maar wanneer je een aanvullende ziektekostenverzekering met medische dekking wereldwijd hebt afgesloten, is deze wel geldig in Cuba (mits je zorgverzekeraar erkend is door de Cubaanse overheid)

n.b. de complete lijst met erkende verzekeraars is HIER te vinden.
Opvallend genoeg staan er ook amerikaanse verzekeraars op.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2010 20:00 
miembro
miembro

Vakantiegangers die vanaf 1 mei in Cuba arriveren moeten een geldige of door de autoriteiten erkende ziektekostenverzekering kunnen tonen. Anders moeten toeristen op het vliegveld alsnog verplicht een verzekering afsluiten. Dat meldt de Telegraaf. De krant spreekt van oplichting en van een manier om Nederlandse toeristen geld uit de zak te kloppen.

Luchtvaartmaatschappij Martinair, die net als Arkefly meerdere keren per week naar het eiland vliegt, heeft deze week alarm geslagen bij de touroperators. Volgens Martinair gaan de meeste Nederlanders goed verzekerd op reis, maar dat moeten ze bij aankomst in Cuba wel heel duidelijk aantonen.

Wie zonder de juiste papieren uit het vliegtuig stapt, wordt verwezen naar de speciale verzekeringsshops op de luchthaven. Daar moet men voor tientallen euro's een ziektekostenverzekering met beperkte dekking afsluiten, of direct het vliegtuig weer in.

Amerikaanse verzekeringen worden sowieso niet erkend. De nieuwe maatregel geldt overigens niet alleen voor buitenlandse toeristen, maar ook voor mensen die zich tijdelijk op Cuba vestigen en voor Cubanen die in het buitenland wonen.

De Nederlandse reisbranche verenigd in de ANVR heeft bij het ministerie van Buitenlandse Zaken om opheldering gevraagd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2010 00:40 
Moderator
Moderator
Gebruikers-avatar

cubanacan schreef:
Amerikaanse verzekeringen worden sowieso niet erkend.

André schreef:
n.b. de complete lijst met erkende verzekeraars is HIER te vinden.
Opvallend genoeg staan er ook amerikaanse verzekeraars op.

Het lijstje uit de Havana Journal met de erkende amerikaanse verzekeraars:
United States
AIR AMBULANCE PROFESSIONALS
EUROP ASSISTANCE INTERNATIONAL (LOS ANGELES)
MEDEX
MERCURY INTERNATIONAL ASSISTANCE
MONDIAL ASSISTANCE
MONEY GRAM
NATIONAL JETS
NATIONAL AIR AMBULANCE
ON-CALL INTERNATIONAL (IAG)
USA ASSIST-DEMOCRACY CENTER
WORLD NET
WORLDWIDE ASSISTANCE SERVICES (WASHINGTON)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2010 15:14 
miembro de mérito
miembro de mérito

Verse info van Martinair :

----------------------------
www.martinair.nl

Niet vergeten!

Vergeet niet uw pas van uw ziektekostenverzekering mee te nemen. Bij aankomst moet u deze laten zien. Hebt u uw pasje niet bij u, dan bent u verplicht een ziektekostenverzekering te kopen op Cuba.
U bent sowieso verplicht een ziektekostenverzekering te kopen op Cuba als u bent verzekerd bij een Amerikaanse verzekeraar.
----------------------------

Heb telefonisch kontakt met ze gehad en dit schijnt alles te zijn, 14 mei weet ik meer .............
Zelf heb ik ook nog een doorlopende reisverzekering overigens dus ik maak me er verder maar even niet druk om.

P.s., even een reaktie op het artikel van de Telegraaf, vooral die schreeuwende kop met "Cuba licht toeristen op ..... ", boolshit!
Normaalste zaak van de wereld dat je een ziektekosten verzekering moet hebben vind ik en verder van een Cubaan(se) die naar Nederland op een toeristen visum komt wordt hetzelfde verwacht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2010 00:43 
miembro de mérito
miembro de mérito

14 mei geland op Jose marti, geen vragen, ook niet over die ziektekosten verzekering!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2010 18:14 
miembro de mérito
miembro de mérito

marionao2 schreef:
14 mei geland op Jose marti, geen vragen, ook niet over die ziektekosten verzekering!

Ik was aangekomen op 11 juni en er is ook niet naar de ziektekosten verzekering papieren gevraagd.

Maar gisteren ben ik naar de immigration geweest omdat ik bijna 30 dgn hier ben, en daadwerkelijk je moet het echt wel laten zien.
Ik was het vergeten mee te nemen dus terug naar mijn verblijfplaatst gegaan en weer terug naar de immigration, en toen was alles ok.

Als je het niet kunt aantonen betaal je 5 cuc per dag heb ik vernomen.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]